اولین ژن درمانی برای درمان کودکان مبتلا به لوکودیستروفی متاکروماتیک تایید شده توسط FDA


اولین ژن درمانی برای درمان کودکان مبتلا به لوکودیستروفو متاکروماتیک مورد تایید FDA | اعتبار تصویر: © Calin – © Calin – stock.adobe.com.

طبق بولتنی از FDA، کودکان مبتلا به لوکودیستروفی متاکروماتیک متاکروماتیک پیش علامتی پیش علامتی در اواخر دوران شیرخوارگی، پیش علامتی، یا لوکودیستروفی متاکروماتیک زودرس نوجوانی دارای یک گزینه درمانی جدید به عنوان atidarsagene autotemcel (Lenmeldy; Orchard Therapeutics) هستند که توسط FDA تایید شده است. آژانس فدرال

این تصمیم باعث می شود که atidarsagene autotemcel اولین ژن درمانی مورد تایید FDA برای MLD، یک بیماری ژنتیکی نادر که بر مغز و سیستم عصبی تاثیر می گذارد، باشد. MLD ناشی از کمبود آنزیم arylsufatase A (ARSA)، منجر به تجمع سولفاتیدها در سلول ها می شود و در نتیجه به سیستم عصبی مرکزی و محیطی آسیب می رساند. این می تواند با از دست دادن عملکرد حرکتی و شناختی و مرگ زودرس ظاهر شود.

طبق گفته FDA، هیچ درمانی برای MLD وجود ندارد، که از هر 40000 نفر 1 نفر را در ایالات متحده تحت تاثیر قرار می دهد. مدیریت علائم و مراقبت‌های حمایتی از تمرکزهای معمول درمان هستند.

Atidarsagene autotemcel یک انفوزیون فردی، یک بار مصرف و تک دوز است که با سلول‌های بنیادی خونساز (خون) خود بیمار یا HSCs ایجاد می‌شود که از نظر ژنتیکی برای شامل نسخه‌های عملکردی ژن ARSA اصلاح شده‌اند.

سلول‌های بنیادی اصلاح‌شده دوباره به بیمار پیوند می‌زنند، جایی که در مغز استخوان می‌چسبند و تکثیر می‌شوند و سلول‌های میلوئیدی (ایمنی) که آنزیم ARSA را تولید می‌کنند، تامین می‌کنند. این آنزیم به تجزیه توده سولفاتیدها کمک می کند و می تواند پیشرفت MLD را متوقف کند.

بیماران باید قبل از درمان تحت شیمی درمانی با دوز بالا قرار گیرند.

پیتر مارکس، MD، PhD، مدیر مرکز ارزیابی و تحقیقات بیولوژیکی (CBER)، FDA، گفت: “این اولین گزینه درمانی مورد تایید FDA برای کودکانی است که به این بیماری ژنتیکی نادر مبتلا هستند.” “ما همچنان متعهد به پیشرفت علمی و اصول نظارتی که امکان توسعه و بررسی کارآمد محصولات ایمن، مؤثر و نوآورانه را فراهم می‌کند که پتانسیل تغییر زندگی بیماران را دارند.

داده‌های حاصل از یک جفت کارآزمایی بالینی با برچسب باز تک بازو که شامل 37 کودکی بود که atidarsagene autotemcel دریافت کرده بودند، برای ارزیابی ایمنی و اثربخشی درمان استفاده شد.

کودکانی که atidarsagene autotemcel دریافت کردند با کودکان درمان نشده (تاریخ طبیعی) مقایسه شدند، زیرا نقطه پایانی اولیه بقای شدید بدون نقص حرکتی بود، که به این صورت تعریف می‌شود: «فاصله از تولد تا اولین وقوع از دست دادن حرکت و از دست دادن نشستن بدون حمایت یا مرگ، طبق FDA.

در میان کودکان مبتلا به MLD، درمان با atidarsagene اتوتمسل به طور قابل توجهی خطر اختلال حرکتی شدید یا مرگ را در مقایسه با کودکان درمان نشده کاهش داد.

همه کودکان مبتلا به MLD دیررس نوزادی پیش علامتی که تحت درمان با atidarsagene autotemcel قرار گرفتند در سن 6 سالگی زنده بودند، در مقایسه با 58٪ کودکان در گروه تاریخ طبیعی، و 71٪ از کودکان درمان شده قادر به راه رفتن بدون کمک بودند.

در میان کودکان درمان شده، 85% دارای نمرات ضریب هوشی زبان و عملکرد طبیعی بودند، که در کودکان درمان نشده گزارش نشده است. FDA اعلام کرد.

تب و کاهش تعداد گلبول‌های سفید خون، عفونت‌های تنفسی، زخم‌های دهان، بثورات، عفونت‌های خط پزشکی، عفونت‌های ویروسی، تب، عفونت‌های گوارشی و بزرگی کبد شایع‌ترین عوارض جانبی آتیدارساژن اتوتمسل بودند.

پس از انفوزیون با atidarsagene autotemcel، بیماران باید از نظر تعداد نوتروفیل ها و خطر تاخیر در پیوند پلاکت تا زمانی که پیوند حاصل شود، تحت نظر باشند.

این درمان “ممکن است با تشکیل لخته های خون یا نوعی تورم بافت های مغز به نام آنسفالیت همراه باشد. خطر بالقوه سرطان خون مرتبط با این درمان وجود دارد؛ با این حال، هیچ موردی در بیماران تحت درمان با Lenmeldy مشاهده نشده است.” FDA اعلام کرد که بیمارانی که اتوتمسل atidarsagene دریافت می کنند باید برای بدخیمی های خونی تحت نظارت مادام العمر باشند.

ارجاع:

FDA اولین ژن درمانی را برای کودکان مبتلا به لوکودیستروفی متاکروماتیک تایید کرد. FDA. بیانیه مطبوعاتی. 18 مارس 2024. مشاهده شده در 18 مارس 2024. https://content.govdelivery.com/accounts/USFDA/bulletins/3913ec1



منبع