اسید فولیک مادر با کاهش خطر ابتلا به بیماری کاوازاکی در نوزادان مرتبط است


اسید فولیک مادر با کاهش خطر بیماری کاوازاکی در نوزادان مرتبط است | اعتبار تصویر: © Bernard Chantal – © Bernard Chantal – stock.adobe.com.

غذای آماده:

  • سطوح بالاتر اسید فولیک سرم در مادران و مصرف مداوم مکمل اسید فولیک در طول سه ماهه دوم و سوم خطر ابتلا به بیماری کاوازاکی (KD) را در نوزادان زیر 1 سال کاهش می دهد.
  • KD یک واسکولیت سیستمیک حاد است که عمدتاً در نوزادان و کودکان خردسال مشاهده می شود، با نرخ بروز ایالات متحده 20 تا 25 مورد در هر 100000 کودک زیر 5 سال سالانه. این علت اصلی بیماری قلبی اکتسابی کودکان است، اما علت آن ناشناخته باقی مانده است.
  • خطر ابتلا به KD در دوران نوزادی بیشتر است، که نشان می دهد قرار گرفتن در معرض رحم ممکن است بر شروع بیماری تأثیر بگذارد. با این حال، پیوند داده های بتن در مواجهه رحمی با شروع KD محدود است.
  • این مطالعه شامل 87702 شرکت کننده از مطالعه محیط زیست و کودکان ژاپن بود. سطوح سرمی اسید فولیک مادر و دفعات مصرف مکمل اسید فولیک در دوران بارداری، مواجهه اولیه مورد بررسی قرار گرفت.
  • یافته های این مطالعه بر نقش محافظتی بالقوه مکمل اسید فولیک مادر در برابر KD در نوزادان تاکید می کند. برای ایجاد قطعی این ارتباط، تحقیقات بیشتر از طریق کارآزمایی‌های بالینی تصادفی‌شده آینده‌نگر توصیه می‌شود.

بر اساس مطالعه‌ای که اخیرا منتشر شده است، خطر بیماری کاوازاکی (KD) در نوزادان با افزایش سطح اسید فولیک سرم و مصرف مکمل‌های اسید فولیک در سه ماهه دوم و سوم بارداری بیش از یک بار در هفته کاهش می‌یابد. شبکه JAMA باز است.

KD یک واسکولیت حاد سیستمیک است که عمدتاً در نوزادان و کودکان خردسال مشاهده می شود، با بروز 20 تا 25 مورد در هر 100000 کودک زیر 5 سال در ایالات متحده در سال. علیرغم اینکه علت اصلی بیماری قلبی اکتسابی کودکان است، علت KD ناشناخته است.

خطر ابتلا به KD در دوران نوزادی افزایش می یابد، که نشان می دهد قرار گرفتن در معرض رحم ممکن است بر شروع بیماری تأثیر بگذارد. با این حال، اطلاعات کمی در مورد ارتباط بین قرار گرفتن در معرض داخل رحمی و شروع KD وجود دارد. برای ارزیابی این ارتباط، محققین یک مطالعه کوهورت با استفاده از داده های مطالعه محیط زیست و کودکان ژاپن انجام دادند.

مادران در 15 مرکز منطقه ای بین ژانویه 2011 و مارس 2014 انتخاب شدند. معیارهای خروج شامل سقط جنین یا مرده زایی، عدم وجود اطلاعات مکمل اسید فولیک مادر در دوران بارداری، عدم تکمیل پرسشنامه مادر در 6 ماه و 1 سال پس از تولد، و عدم وجود سابقه KD در 6 ماه و پس از آن در 1 سال هیچ پاسخی داده نشد.

شروع KD در کودکان 12 ماهه و کوچکتر، نتیجه اولیه تجزیه و تحلیل بود که توسط گزارش مادری از تاریخچه KD فرزندان در پرسشنامه در سن 6 ماهگی یا 1 سالگی تعیین شد. بازنگری دستورالعمل‌های تشخیصی برای بیماری کاوازاکی (ویرایش پنجم تجدیدنظر شده) برای تشخیص KD مورد استفاده قرار گرفت. شرکت کنندگان در یک گروه KD و یک گروه غیر KD گروه بندی شدند.

سطح اسید فولیک سرم مادر، مواجهه اولیه آنالیز بود که از داده‌های نمونه‌گیری خون سه ماهه دوم و سوم بر حسب نانوگرم بر میلی‌متر اندازه‌گیری شد. فراوانی مصرف مکمل اسید فولیک مادر در سه ماهه اول، دوم و سوم به عنوان مواجهه ثانویه اندازه گیری شد.

سایر متغیرهای ارزیابی شده برای ارتباط با KD شامل ویژگی های فیزیکی مادر قبل از بارداری، سابقه پزشکی مادر، سابقه پزشکی پدر، و وضعیت اجتماعی-اقتصادی والدین بود.

87702 شرکت کننده در آنالیز شرکت کردند که 34.7 درصد از مادران مکمل اسید فولیک مصرف کردند. KD در سن یک سالگی در 336 کودک گزارش شد.

در هر دو گروه KD و غیر KD، دریافت اسید فولیک از وعده های غذایی 260 میکروگرم در روز برآورد شد. سطوح بالاتر اسید فولیک سرم مادر در بیمارانی با وضعیت اجتماعی-اقتصادی بالاتر، درصد مکمل بالاتر، افزایش سن و نسبت بالاتری از کودکان بدون خواهر و برادر گزارش شد.

میزان KD در بیماران با سطوح سرمی اسید فولیک 10 میلی‌گرم در میلی‌لیتر یا بیشتر، 27/0 درصد از کودکان بود. در بیمارانی که میزان اسید فولیک سرم مادرشان کمتر از 10 میلی گرم در میلی لیتر بود، این میزان 41/0 درصد بود. ارتباط معنی داری بین سطح اسید فولیک سرم مادر و کاهش خطر KD مشاهده شد.

میزان KD در کودکان مادرانی که در سه ماهه اول مکمل اسید فولیک مصرف کردند در مقایسه با کسانی که اسید فولیک مصرف نکردند، به ترتیب 0.34% در مقابل 0.42% کاهش یافت. در میان فرزندان والدینی که در سه ماهه دوم و سوم مکمل اسید فولیک مصرف کرده و مصرف نکردند، این میزان به ترتیب 30/0 و 43/0 درصد بود.

این نتایج نشان داد که مکمل اسید فولیک مادر خطر بروز KD را در نوزادان زیر 1 سال کاهش می دهد. محققان توصیه کردند برای روشن شدن این ارتباط، کارآزمایی‌های بالینی تصادفی‌شده آینده‌نگر انجام شود.

ارجاع:

فوکودا اس، تاناکا اس، کاواکامی سی، کوبایاشی تی، ایتو اس، گروه مطالعه محیط زیست و کودکان ژاپن. سطح سرمی اسید فولیک مادر و شروع بیماری کاوازاکی در فرزندان در دوران شیرخوارگی JAMA Netw Open. 2023؛ 6 (12): e2349942. doi:10.1001/jamanetworkopen.2023.49942



منبع